zondag 26 november 2017

in Peachland

Desert Pines holiday getaway

Peachland, BC, Canada
This private one or two bedroom suite is located in a quiet neighbourhood in the beautiful town of Peachland. Surrounded by sloping hills, colourful orchards and pitoresque vineyards you can drea...

maandag 4 juli 2016

Dag 15: Terug naar huis

Nadat Wilhelmien een bezoekje had gebracht aan de quilt-winkel en tot de ontdekking kwam dat het onderdeel uitmaakte van een restaurant, wilde ze hier dolgraag de volgende morgen samen ontbijten. Dat bleek een prima plan en het ontbijt was zeer uitgebreid en voortreffelijk. Met een goedgevulde maag gingen we op weg, terug richting Kelowna.

Vanwege het woestijnklimaat zagen we het landschap om ons heen veranderen en lieten we het bos achter ons en kwamen we in een warmer en drogere omgeving terecht. Op advies van de hoteleigenaar hebben we echter nog wel een scenic route gereden langs diverse meren.

Onderweg zagen we heel veel boom- en wijngaarden, dit ook vanwege het warme en zonnige klimaat.

In Osoyoos hebben we een bezoek gebracht aan het 'desert railroad museum', waar we een grote modelspoorbaan hebben bekeken. Daarna was het tijd voor een ijsje bij Tickleberry's in Okanagan Falls waarmee we deze vakantie hebben afgesloten.

dinsdag 28 juni 2016

Dag 14: Country & Western

Vanmorgen zijn we eerst bij Rocking Horse Bakery wezen ontbijten, dit op advies van onze buurman die een regelmatige bezoeker is van Winthrop. Na een heerlijk ontbijt van muffins en scones liepen we terug naar onze lodge en zagen we moeder hert met haar kleintjes weer. Gisteravond stonden ze al bij ons voor de lodge maar was het te donker om ze goed te fotograferen. Ditmaal hadden we alle tijd om een plaatje te schieten aangezien ze vlak voor ons balkon langsliepen; wat was dat schattig!

Daarna gingen we richting Patterson Lake alhoewel ma besloot om het een dagje rustig aan te doen. Onder de brandende zon begonnen we aan de trail die al meteen steil omhoog voerde met uitzicht op het meer en het Cascade gebergte in de verte. Was het bij aanvang van onze reis op sommige momenten nog nauwelijks tien graden, sinds gisteren komen de temperaturen ruim boven de dertig graden uit. Het is fijn dat het zulk heerlijk weer is maar het maakt het wandelen wel extra inspannend.

Vanmiddag hebben we het verder rustig aangedaan en op zoek naar een restaurant hebben we het in Western stijl gebouwde dorp bekeken. Het is een sfeervol plaatsje zonder massa's toeristen. We hebben de laatste avond afgesloten met een lekkere maaltijd bij de Schoolhouse Brewery, buiten aan de rivier.

maandag 27 juni 2016

Dag 13: Adembenemend

Zo langzamerhand komt het einde van de vakantie in zicht maar we hebben nog zeker niet alle moois gehad. De eindbestemming voor vandaag was Winthrop waarbij we een prachtige scenic route door de Cascades hebben gereden.

Een deel van dit gebied is Nationaal Park maar het overgrote deel van de Cascades is ruig en nauwelijks toegankelijk. Qua toerisme is het dan ook niet vergelijkbaar met veel andere Nationale parken. Via de scenic Highway zijn we van West naar Oost door het park gereden waarbij we onderweg diverse stops hebben gemaakt bij de verschillende uitzichtpunten.

De 6 km lange wandeling die we hebben gemaakt naar Thunder Knob gaf een prachtig uitzicht over Diablo Lake. Diablo Lake is een stuwmeer ontstaan na het bouwen van de Diablo dam in de jaren 20 van de vorige eeuw. Met ruim 30 graden en een stijging van bijna 200 meter was het wel even puffen maar het uitzicht was meer dan de moeite waard.

Gedurende de route door de Cascades werden we omringd door immens hoge bergen, bedekt met sneeuw en gletsjers. Helaas bleek dat we het uitzichtpunt bij de Ross Lake Dam voorbij waren gereden maar onze stop bij de Washington Pass Overlook was adembenemend. We werden omringd door bergen die torenhoog boven ons uit rezen. Staande op het steil aflopende plateau hadden we wel even last van knikkende knieën. Wat een mooie afsluiting om dit gebied achter ons te laten.

Met nog een stukje rijden voor de boeg kwamen we begin van de avond aan in Winthrop, een stadje compleet in Western stijl en de oudste saloon van de staat Washington.
We hebben de dag afgesloten met een heerlijke maaltijd, zittend op het deck van het restaurant. Morgen hebben we nog een dagje om de omgeving te verkennen alvorens we de Canadese grens weer over gaan richting huis.

zondag 26 juni 2016

Dag 12: Boeing

Na een fraaie rit van Leavenworth naar Everett kwamen we aan bij de Boeing fabriek waar we een tour hadden geboekt door één van de de grootste fabriekshallen ter wereld. Tijdens de tour zagen we de assemblage (het in elkaar zetten) van diverse Boeing verkeersvliegtuigen. Onderweg zagen we verkeersvliegtuigen van diverse landen, klaar om te worden getest alvorens ze worden geleverd aan de betreffende vliegtuigmaatschappijen. Het was allemaal groots en indrukwekkkend!

zaterdag 25 juni 2016

Dag 10 en 11: bratwurst, dirndls en alpenhoorns

Vanuit Cle Elum was het niet ver meer naar Leavenworth, een 'Duits' stadje in de staat Washington. Ooit was dit een houthakkersdorpje maar in 1962 besloot een commissie om het nieuw leven in te blazen met de introductie van een 'Beiers' thema en van een slaperig stadje werd Leavenworth een toeristische trekpleister.

En toeristisch is het zeker want bij aankomst stond 'Front street' met zijn vakwerkhuisjes en 'Duitse' muurschilderingen helemaal volgepakt met mensen. Al snel kwamen we erachter dat de 'Seahawks' een American Football team uit Seattle een bezoek bracht aan de stad en menig fan op de been had gebracht.

Na een bezoekje te hebben gebracht aan de Konditorei voor kaffee en kuchen besloten we om de wandeling bij de 'Icicle Gorge' te lopen. Deze mooie tocht voerde langs de snelstromende Icicle rivier met uitzicht op de Icicle kloof. Na deze wandeling was de eetlust wel gewekt en stond er voor de heren bratwurst met sauerkraut op het menu.

Voor vandaag geen grote plannen maar een wandeling door waterfront park in Leavenworth was zeer de moeite waard.

Verder was het vandaag een rustig dagje en hebben we wat winkeltjes bekeken met allerlei 'Duitse' snuisterijen, van notenkrakers tot koekoeksklokken en van lederhosen tot bierpullen.

donderdag 23 juni 2016

Dag 8 en 9: van rainforest tot water(rijk) leven

Dag 8
Diversiteit is het kenmerk van het Olympic National Park. Met de wandeling op Hurricane Ridge zagen we al de met gletsjers bedekte bergen. Daarnaast bestaat een deel van het park uit kilometerslang kustgebied en daarbij behorend zee-leven.
Deze morgen stond er echter een bezoek aan het Hoh rainforest op het programma, dit is een gematigd regenwoud en jaarlijks valt er zo'n 5 meter regen. Ook voor vandaag was er regen voorspeld maar de ochtend begon droog en daar wilden we van profiteren. Aangekomen op de plek van bestemming hebben we twee wandelingen gelopen, de 'hall of mosses' en de 'spruce nature trail'. Gedurende de wandeling zagen we bomen volledig bedekt met dikke mos en zelfs 'sluiers' van mos, veel grote varens en zeer oude bomen die wel 100 meter boven ons uittorenden. Op een gegeven moment zagen we een hele kudde Roosevelt herten voor ons; dit is de grootste hertensoort welke alleen nog in dit gebied voorkomt. Ze hebben een opvallend donkere kop.

Ons geplande tripje naar de kust viel helaas wel in het water aangezien de regen met bakken uit de hemel kwam. Ondanks dat hebben we toch een kort bezoek gebracht aan Mora beach maar van het plan om getijdenpoeltjes te fotograferen kwam niets terecht.
Morgenochtend verlaten we Olympic National Park en gaan we het binnenland weer in, op weg naar 'the Cascades'.

Dag 9
Rekening houdend met het getij zijn we vanmorgen vroeg op pad gegaan zodat we bij laagtij bij Kalaloch zouden aankomen.  Deze plek staat bekend om zijn getijdepoeltjes: deze poeltjes worden bij eb zichtbaar en bevatten allerlei vormen van zee-leven.
Ook al goot het nog steeds van de regen, gehesen in poncho's zijn we toch het strand opgegaan. Het  enthousiasme was in eerste instantie matig maar al struinend op het strand ontdekten we allemaal zee-anemonen, krabbetjes, zeesterren en mosselen. Onder de indruk van al dat zeeleven verdween de regen al gauw naar de achtergrond en niet veel later werd het zelfs even droog. Ons vergapend aan al dat natuurschoon en al glibberend over de gladde, glibberige rotsstenen hebben we heel plaatjes kunnen schieten.

Enthousiast en voldaan vervolgen we onze route naar Cle Elum, vanwaar we ons bezoek aan het Cascade gebergte zullen beginnen.